
Maar de evolutionair zeer waardevolle behoefte om te zoeken naar nut en bedoeling, die ons brein heeft geëvolueerd tot het huidige niveau van kennis en intelligentie, heeft een nadeel: Wij zoeken onophoudelijk naar de bedoeling van alles en vooral van het belangrijkste dat ons overkomt: ons eigen bestaan. En net als met andere behoeften zoals eten en slapen, heeft ons brein bevrediging van de behoefte nodig om niet een constante staat van onrust te genereren: ons brein heeft antwoorden nodig! En daarom klampen we ons vast aan elke theorie over de bedoeling van het bestaan, elke religie, die nog niet ontkracht kan worden door de wetenschap. En sluiten we ons af voor nieuwe informatie die de kwellende vraag naar de bedoeling weer op de agenda zet.
Maar we zullen onder ogen moeten zien, dat de eigenschap van ons brein om voor elke gebeurtenis een bedoeling en een reden te verlangen, weliswaar evolutionair noodzakelijk is om ons brein steeds intelligenter te maken, maar dat het daarmee nog niet noodzakelijk is dat er voor alles wat gebeurt ook werkelijk een bedoeling of een reden bestaat.
Dat wij een bedoeling van ons bestaan nodig hebben om te kunnen leven, betekent niet dat het leven niet kan bestaan zonder bedoeling
En daarin is de mus dan weer slimmer dan wij: hij kwelt zich niet met de zinloze vraag naar de bedoeling van zijn bestaan.
[*] In zijn boek Het zelf wordt zich bewust, noemt Antonio Damasio de evolutionaire geschiedenis van het brein “het vierde perspectief “ voor bewustzijnsonderzoek. Naar zijn mening moeten we de aard van het bewustzijn niet alleen proberen te begrijpen via persoonlijke ervaring van de eigen geest (1e perspectief), bestudering van de relatie tussen gedrag en geestelijke toestand bij anderen (2e perspectief) en het onderzoeken van de hersenen (3e perspectief), maar moeten we ook de feiten uit de evolutiebiologie gebruiken (4e perspectief). “Het vierde perspectief vraagt van ons de zich steeds verder ontwikkelende wijzigingen in zenuwstelsels op te merken en te koppelen aan een zich steeds verder ontwikkelende geest en een zich steeds verder ontwikkelend zelf”
Foto: huismus